"Niemand houdt ervan om zes verschillende afstandsbedieningen in de kamer te
hebben liggen.” Iets dergelijks geldt volgens Darren Huston, directeur
consument en internet van Microsoft, ook voor sociale netwerken op internet.
Netwerksites
Een gebruiker ziet op zijn ‘startpagina’ van Windows Live welke updates zijn
vrienden en kennissen op de diverse netwerksites, zoals Hyves, Facebook of
LinkedIn, hebben geplaatst. Ook ziet hij in hetzelfde scherm of hij nog
nieuwe e-mail heeft en of de verzender daarvan online is, zodat hij met
diegene kan chatten.
Als iemand verschillende e-mailadressen heeft, kunnen deze allemaal vanaf de
centrale e-mailbox gelezen worden. "Je hoeft nog maar één wachtwoord te
onthouden”, zegt productmanager Arnout Hemel van Microsoft Nederland.
Sociaal platform
"We gaan niet proberen te concurreren met andere netwerksites of mailservers,
maar werken juist met hen samen”, aldus Hemel. Volgens hem zijn er meer
concurrenten bezig met het ontwikkelen van een dergelijk ‘sociaal platform’
op internet.
Met het platform hoopt Microsoft ook meer gebruikers te trekken voor andere
Microsoft-diensten zoals Microsoft Live Search en zo meer adverteerders te
trekken. Hiermee probeert het bedrijf marktaandeel van Google af te snoepen,
die nu de markt voor online advertenties domineert.
Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl